FB pixels
  /    /  Hållbarhet

Hållbarhet

Hållbarhet Milook

Vi jobbar med kläder för att det är det roligaste vi vet. För oss handlar inte mode om att klä sig snyggt, utan vi känner passion för hur man klär sig på bästa sätt och ser mode som ett sätt att förlänga sin personlighet. Samtidigt går det inte att komma ifrån att kläd- och modebranschen är en av våra största miljöbovar och modeindustrin står idag för ca 10 procent av de globala koldioxidutsläppen. Vi på Milook är medvetna om att mode som konsumtionsvara inte är livsviktigt och kläder kan aldrig bli vänliga mot miljön – men vi har ändå ett ansvar att förstöra så lite som möjligt.

Vår ambition är att få människor att handla färre plagg i bra kvaliteter för att komma ifrån slit- och slängkonsumtionen. Vi tillverkar kläder i tidlös design tillverkade i medvetet utvalda material som tåls att användas om och om igen, år efter år, säsong efter säsong.

Vi har därför en nära relation till våra producenter och ställer höga krav på transparens och materialval. Merparten av våra kläder produceras i en liten familjeägd fabrik i den europeiska delen av Istanbul, Turkiet. Minst en gång om året besöker vi fabriken och har god insyn kring hela tillverkningsprocessen och de anställdas arbetsförhållanden.

Vi arbetar nästan uteslutande med naturmaterial där lin utgör basen. Lin odlas främst norrut i kallt och regnigt klimat vilket medför mindre risk för skadedjur och mindre behov av bekämpningsmedel. Det innebär också att lin nästan klarar sig utan bevattning och tack vare tygets absorberingsförmåga krävs endast en liten mängd färgämne när tyget färgas. Linne är dessutom slitstarkt och tåls att användas om och om igen – bra för både miljön och plånboken.

För att minska vårt avtryck arbetar vi dessutom ofta med tygleverantörer som har kvalitetstyger på befintligt lager. På så sätt slipper vi överproducera plagg och undvika nyproduktion i den mån det är möjligt.

Milook Material

En annan viktig aspekt i hållbarhetsfrågan är returer som för med sig stora miljö- och klimatmässiga konsekvenser, och som en naturlig följd av den ökade e-handeln har också antalet returer ökat. För att hitta rätt storlek eller rätt färg beställer vi hem fler varor än vad vi tänkt behålla för att sedan returnera de plagg som inte motsvarar förväntningarna. Detta innebär fler transporter och en returnerad vara bidrar i praktiken till ökade koldioxidutsläpp och avfall som har stor negativ miljöpåverkan.

Men hur ser egentligen en retur ut i praktiken?
Vi målar upp ett exempel: Anna är bjuden på fest och vill beställa hem en ny klänning. Hon hittar en modell hon gillar hos Företag 1 men är osäker på vilken storlek hon bör ha och vilken färg hon gillar mest. Anna bestämmer sig för att beställa klänningen i två storlekar och två färger, totalt fyra klänningar, för att kunna prova sig fram i lugn och ro. Anna väljer att betala med faktura för att slippa ligga ut med pengar.

När Anna slutfört sin beställning hos Företag 1 surfar hon vidare in på Företag 2 och hittar även där en klänning som känns passande för festen och som hon bestämmer sig för att beställa hem. Hon beställer klänningen i två storlekar och betalar med faktura.

När beställningarna är mottagna ska paketen packas och skickas från respektive lager. Lager 1 plockar fyra klänningar och lager 2 plockar två klänningar. För att skydda klänningarna är de inpackade i varsin plastpåse redan från fabriken. När paketen är packade hämtas de upp av Postnord med lastbil och körs ut från två håll till Annas adress.

Några dagar senare får Anna hem sina två paket med sex olika klänningar. Hon packar upp paketen, öppnar upp klänningarna från sina plastpåsar och provar dem. Hon bestämmer sig för att en av klänningarna från Företag 1 passar bäst och väljer att returnera resterande.

Anna lämnar in paketen som ska returneras till ett postombud där de hämtas upp med bil och körs tillbaka till respektive lager. När paketen kommit fram till lagren packas de upp av personalen som inspekterar plaggen och ser till att de är möjliga att sälja igen. Om plaggen anses vara i säljbart skicka plastas de om och läggs tillbaka på hyllan – för att sedan kanske gå igenom samma process ett par gånger igen.

Vi har som princip att aldrig erbjuda fria returer, dels för de miljömässiga konsekvenserna, dels för den logistiska kostnaden. En returnerad vara kostar tre gånger så mycket som den ursprungliga varan och om Milook ska stå för returkostnaden skulle detta påverka priset till dig som konsument.

Vi förstår att det kan vara svårt att hitta sin rätta passform genom att endast utgå från bilder. Alla kroppar ser olika ut och vi vet inte hur kläderna kommer att se ut när man själv har dem på sig och färgerna kanske inte ser likadana ut i verkligheten. Vår ambition är att du ska få hem det där perfekta plagget som motsvarar dina förväntningar och som får dig att känna dig precis så vacker som du är. Vi jobbar ständigt för att bli bättre på att ge tydlig information om plaggens passform, material och textur för att du ska slippa chansa.

Om du pendlar mellan två olika storlekar och känner dig osäker på vilken som kommer passa hjälper vi dig gärna att hitta rätt. Du är alltid välkommen att ringa eller maila oss!

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för inspiration och nyheter. Du får 15% på ditt första köp när du anmäler dig!


You don't have permission to register

X